Saturday, March 27, 2010

ridsect gudnite tak diganggu nyamuk~






salam 'alaik

eh...sori2...entri ni bkn nk promote kilang ridsect..(dorng xsuh aku jd duta pon~) tp entri ni nak cite pasal nyamuk....bkn pasal lipas or semut k..keh3..

ble ckp pasal nyamuk, yg teringat terus bintat2 kene gigit nyamuk....serius..semua org penah kene gigit kan??tmbah2 yg jenis kulit sensitif plus darah manis(bkn darah org bertunang mksud aku, darah org xmkn sayur ngn ulam cm aku) mst lagi terseksa la...hehehe

ok2...sebelum cite lanjut, kite tgk dlu siapa sebenarnya binatang kecil yg slalu terbang2 smbil bunyi2 ni..nyamuk ni........

Nyamuk adalah
serangga tergolong dalam order Diptera; genera termasuk Anopheles, Culex, Psorophora, Ochlerotatus, Aedes, Sabethes, Wyeomyia, Culiseta, dan Haemagoggus untuk jumlah keseluruhan sekitar 35 genera yang merangkumi 2700 spesies. Nyamuk mempunyai dua kepak bersisik ( scaled wings ), ( halteres ), tubuh yang langsing, dan enam kaki panjang; bersaiz berbeza-beza tetapi jarang sekali melebihi 15 mm.

Dalam bahasa Inggeris, nyamuk dikenali sebagai "Mosquito", iaitu dari perkataan dalam bahasa Sepanyol atau bahasa Portugis yang bererti lalat kecil. Penggunaan perkataan Mosquito bermula sejak tahun 1583. Di England nyamuk dikenali sebagai ( gnats ).

Dalam kebanyakan nyamuk betina, bahagian mulut membentuk proboscis panjang untuk menembusi kulit mamalia (atau dalam sesetengah kes burung atau juga reptilia dan ( amphibians )) untuk menghisap darah. Nyamuk betina memerlukan protin untuk pembentukan telur dan oleh kerana diet nyamuk terdiri daripada madu dan jus buah, yang tidak mengandungi protin, kebanyakan nyamuk betina perlu menghisap darah untuk mendapatkan protin yang diperlukan....
(sumber: wikipedia bahasa melayu)
nyamuk yg bersedia nk gigit kita~
sekarang ni nak cite pasal petua nk elak nyamuk...walaupon mmg xpenah seratus peratus berjaya, tapi bleh guna la...utk kurangkan digigit nyamuk

satu...kita mst wangi...hahaha..so, kire2 klo nk pergi tdo tmpat yg byk nyamuk ke, nk jln2 tmpat byk nyamuk, pakai la bedak ngn losyen kt kawasan bdn(cm tangan ke kaki ke) yg berpotensi nk kene gigit....sapu sampai puas ati...wlpon xseratus peratus berkesan, tapi menjadi la jugak kan..

dua, jgn pakai baju gelap, yg warna itam esp...nyamuk suka org berbaju warna gelap...ni aku xtau nape, just igt aku baca petua ni dalam majalah rakan sains masa skolah rendah...(agak2 ade ag ke majalah ni?????)

tiga, mkn byk sayur ngn ulam...sayur ngn ulam buatkan darah kite jd sedikit pahit, so xde la manis sgt...sumber ni aku dpt pada mak aku.....

empat. jgn dok tempat gelap...bese tempat gelap yg tersorok kwsn kegemaran nyamuk

lima, dok la tempat sejuk, bwh kipas ke, dlm econ ke...nyamuk xde duit nk beli bju sejuk, so die xg tempat sejuk...(andaian aku je ni)

yg seterusnya, yang paling moden la, pasang je ubat nyamuk..ubat nyamuk zmn skrng dah canggih...ade yg kene bakar, (yang lingkaran tu), ade yg guna lektrik..yg guna lektrik pon ade 2 jenis,satu yang cm bar, satu ag yg cecair...ade yg jenis aerosol, sembur je...last skali, klo rs alahan pd asap, pakai je yg kertas beruap tu...jd gak la...

oklah...tapi klo macam2 dh buat, stay kene gigit gak, aku ade idea gak la nk bg

pertama, mandi je...gosok sabun lebih2, better la sket....basuh tmpat gatal ngn air byk2

kedua, cm bese, tabur bedak ngn losyen..(lagi) kt tempat gatal...bkn leh ilang gatal, cme bg kelegaan je....

klo ikot petua yg ayah aku bg, die suruh gosok ngn daun sireh, die kate bengkak leh surut..(petua ni berguna gak utk surutkan jerawat...kate ayah aku)...tapi klo dok asrama, ,mane nak cari.....

last skali yang terlintas, pakai je mopiko, yg dlm iklan tu...heheheheheheheeheheheh~
ok...ni nyamuk yg dh sgt kenyang

ok2 last skali just nk cite pngalaman je...dua ari yg lepas(26/3/10) tepat pd jam 3.30 pagi tetibe la blok aku black out...alamak...dlm otak aku dok pikir la cmne nk tdo ni..panas,nyamuk byk klo bukak tingkap..mula2 aku thn ag, xbukak tingkap..tapi yela kan...panas seyh...aku pon nekad bukak tingkap...sebelum nk bukak tingkap tu, aku bersedia pakai losyen, pkai tshirt warne cerah, dan bru bukak tingkap...(smbil bukak tingkap intai2 gak la takut ade org dtg repair lektrik...tp logik xde la kan)...aku pon tdo ngn tawakkal, smbil xselimut..(nahas la selimut tgh panas)...ble bangun subuh, lektrik still xde ag...last2 dah cerah bru ade lektrik...tp yg aku nk cite, aku berjaya xdigigit nyamuk...ehehehehe

kesimpulan: jgn la oiiii...sape gune lektrik overload ni...kesian la kt org laen tdo dlm nyamuk...keh3~

2 comments on "ridsect gudnite tak diganggu nyamuk~"

Ismi Ijmi on March 28, 2010 at 9:46 PM said...

tu pon nak citer...xde maknanya..

syazwansamar on April 3, 2010 at 8:45 PM said...

ahahha.info nyamuk ko cam bnde2 aku blaja dalam parasitology.anopheles n culicinae.

Post a Comment



 

bila rasa gembira Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal