Saturday, June 5, 2010

ikan xleh cmpur ngn susu???


salam 'alaik..

entri ni sesi ilmu2 sket...aku teringat time kelas arab, ustaz ade la cite2 pasal mknan arab..tentang bagaimana masakannya banyak dipengaruhi susu, n makanan dorng xde santan...aku yg xpenah dok luar negara ni pon tny la ustaz pasal2 ni...last2 aku tertanya soalan ni

aku: pastu, klo makanan dorng masak, klo kene guna santan cmne ustaz?
ustaz: dorng ganti ngn susu la
aku: oh...pastu, kari buh susu la ustaz?
ustaz: ne leh kari buh susu,kari ikan ke kari ayam pon xleh
aku:nape ustaz?
ustaz: sbb xboleh la..
aku: nape xboleh?
ustaz: sbb xboleh..nabi pon ckp xboleh..

aku garu2 kepala yang xgatal(ok, aku tipu act, aku just ternganga sbb xphm)..first time aku dgr pasal ni...serius...lame2 idup xpenah aku tau pon...

so, pas pada tuh, aku cite la kt encik apis, n encik apis pon ckp die pon penah terdengar pasal tuh...cuma xtau nape sbb mengatakan xleh...sbb bg aku, klo ckp xleh..mesti ade bukti kan??

so, credit to en. apis( walaupon aku dpt jwpnnya delay setahun, n tambah2 ag aku dh lupa soalan aku) atas info2 yg berjaya dia cari...hahaha(nk tgu aku cri lmbt la lagi...hahaha)

PETUA PEMAKANAN
Larangan pemakanan yang bolih menyebab kan penyakit jika diamalkan, JANGAN makan serentak (+) makanan seperti dibawah:-

Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR AYAM
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU

Jangan makan buah selepas makan nasi, sebaliknya makan lah buah dahulu, baru makan nasi.
Jangan sesekali tinggalkan makan malam kerana sesiapa yang tinggalkan makan malam, badan akan dimamah usia dan kolestrol dalam badan akan berganda.

(Nampak seperti ganjil dan pelik..tetapi memang benar terutama kesannya semasa umur lewat.)

Dalam kitab lama juga ada larangan kita memakan makanan dari darat bercampur dengan makanan dari laut. Nabi pernah menegah kita memakan ikan bersama-sama susu. di khuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini telah dibuktikan oleh saintis yang membuat penyelidikan permakanan. Dalam badan ayam mengandungi ion(+) manakala dalam ikan pula mengandungi ion(-), jika dalam setiap suapan yang terdiri dari ayam bercampur ikan maka berlakulah tidak balas kimia dan ia menghasilkan suatu unsur yang boleh merosakkan usus.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila selesai, disunatkan kita menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda dari yang terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak mudah hadam).

Sama-samalah kita mengamalkannya, semoga mendapat manafaat dan berkat. (Wallahua'lam)

p/s: ni fakta encik apis cri.so, aku xtau nk wat special thanx kt sape....(kire xleh wat reference la)

p/s lagi..encik apis bg ade maksud laen..nk suh aku hafal, nnt kawen tau nk masak ape...hahaha

0 comments on "ikan xleh cmpur ngn susu???"

Post a Comment



 

bila rasa gembira Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal