Saturday, December 4, 2010

a cup of tea~


salam 'alaik~



(suasana: jamuan akhir tahun kelab teater SBPIK)


husni: umi, sedap la teh o yang umi buat..
umi  : oh.sedap ke? ni teh wangi..dari Cameron Highland
         (dengan nada yakin)
husni: teh wangi..patut la sedap.(dengan nada cukup
          percaya)





"teh wangi general, adalah teh import yang diadun dengan geranium dan haruman vanila dan memberi anda kesegaran dan nikmat teh yang sebenar"


(suasana: dekat rumah, ketika sedang kemas2 barang yang baru dibeli)


aku: umi, umi dah mainkan perasaan Husni..mana ada teh ni
        dari Cameron Highland, dia tulis besar2 kat sini teh ni 
         di import.
umi: oh..yeke..hehehehehe








atas tu gambar vanilla dan geranium...saja je letak~
************************************************************************


teh ni adalah salah satu minuman yang sedap dan mudah..tak kesah la teh o atau teh susu, dua2 enak..Dan tidak ada ganjilnya untuk teh yang berperisa, atau dicampur limau, laici, atau rambutan..

Dekat rumah aku, teh ni adalah satu minuman yang penting.. adik bongsu aku, Nabila, langsung xkesah untuk minum teh seharian.Pagi teh, tengah hari teh, malam teh sampai muka dan jadi warna teh.

***********************************************************************


Kelebihan teh


1. bagus untuk awet muda. teh mengandungi anti oksida, dan membantu melewatkan proses penuaan..
(ooo..patut la orang nampak aku macam kanak2 sekolah lagi..sebab kuat minum teh..hakhakhak)


2.membantu mengurangkan alahan. Satu kajian yang telah dilakukan menunjukkan peminum teh dapat mengurangkan alahan, sebab teh membantu melambatkan kesan alahan yang bakal diterima oleh kita.
(kalau aku sedang mengidap resdung, biasanya minum teh o panas menyebabkan aku rasa lebih selesa...OOO...aku resdung tahap teruk mungkin..alah pada sejuk dan debu)


3.menguatkan tulang..hohoho..biasanya aku tau susu menguatkan tulang, tapi kajian yang dilakukan menunjukkan peminum teh mempunyai ketumpatan tulang yang lebih bagus daripada bukan peminum teh.


4. mengelakkan kanser. teh turut membantu kita mengelakkan kanser.


5. memudahkan proses pembuangan air kencing.. yang ni aku belajar dekat Nuclear Med Department. fungsi teh adalah sama dengan fungsi Lasix(sejenis drug yang digunakan untuk mempercepatkan proses kencing-mungkin disebabkan kegagalan fungsi buah pinggang)


6. membantu ketika cirit birit..haha..


semua sumber2 tu dari internet, (laman web berbahasa Inggeris, dan terpaksa ditranslate dalam bahasa melayu menggunakan bahasa tersendiri.) dan juga dari pengetahuan dan pengalaman ketika belajar.


ok, nah secawan~

3 comments on "a cup of tea~"

nf on December 4, 2010 at 11:28 AM said...

Memang banyak kelebihan teh ni.. tapi kelebihan ni sume apply jugak ke kat teh yang kite slalu minum? i mean, yang dah diprocessed jadi serbuk dan uncang? aku rasa.. mostly apply kat teh yang dibancuh originally guna daun teh kot.. yang dah process ni chemical je lebih kot. aku tak tahu la.. pendapat jek. pastu cmane lak leh kuatkan tulang? wow. aku igtkan teh ada caffein pastu caffein ni melambatkan penyerapan kalsium..

lol panjang lak komen..

miss nimnim on December 4, 2010 at 9:39 PM said...

cube teh hijau la wei.lagi sedap..:P

fatiehah asmui on December 5, 2010 at 2:57 AM said...

uteh: haha..aku rasa la, mungkin pendapat ko betol..mean, yang betol2 dari daun kot..hehehe..yang pasal calcium tu, dia ulas dari segi higher mineral bone density..haha..cuma specific nya aku xpham..

hanim: teh hijau yang kau bangga2kan? =P

Post a Comment



 

bila rasa gembira Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal