Monday, January 10, 2011

television


salam 'alaik...

entri kali ni bukan nak cerita pasal rancangan2 tv yang aku tgk, yang biasanya ofkos cite kanak2 adventure atau kartun yang jd feveret aku, tapi nak cerita pasal tv tu sendiri...

untuk pengetahuan, projek tahun akhir aku ni cam biasa2 aje, maksud aku xhebat2 mcam orang lain, lepas tu kurang mendapat radiasi mcam orang lain..aku punya hal pasal display monitor untuk radiologi..kira setiap imej yang nak dianalisis doktor sekarang semua guna computer..penting tak penting diplay monitor ni, kalau nak detect tumor atau abnormality yang sangat kecik, kita perlukan computer yang terbaik supaya tak miss perkara2 sekecik tu..

ok...next

selepas baca review dan journal dan apa2 la, aku jumpa la satu perkara yang me'wonder'kan aku.. ok, nak tanya korang. korang rasa antara tv yang lama2 tu, tv plasma yang cun gila atau tv LCD yang mahal, mana yang paling bagus dari segi gambar dia??

tv lama2

tv LCD

tv plasma


erm..jangan tanya aku ape beza luaran plasma tv dan LCD tv..aku xtau..rumah aku pakai yang biasa2 je


ok, terus kepada jawapan la

sape jawab plasma tv? angkat tangan




salah.





sape jawab LCD?




pon salah




ha?terkejut?takkan la tv lama tu paling bagus!!!!



hehehe...aku bukan membalik zaman...tv lama tu bagus dari segi gambar dia..sebab dia punya spatial resolution, contrast semua bagus..maksudnya, dari segi image quality dia paling top...xleh lawan yang baru2 ni

kenapa??


sbb nama pon tv lama,signal dia guna adalah signal analog.. ok, untuk pengetahuan semua...wave yang terhasil dari gambar2 yang ditayang tu adalah analog..maksudnya yang semulajadi...kalau tv lama, dia xde cut2 wave..so, image lagi detail

yang baru ni, dalam bentuk digital..digital tu just boleh detect binary no. aja...macam 0, 1...kalau wave kurang atau lebih(maksudnya bertitik puluhan berapa2 tuh) dia akan flat kan

susah kan nak explain???tapi korang pahamkan..kalau analog, xde potong2 wave dia..tapi digital, wave yang asalnya analog tu kene potong2 supaya signal digital boleh baca

so, mungkin dalam usaha potong2 nak jd digital, mungkin ada yang termiss kan...so, adalah detail2 yang tertinggal


haha..tapi mata normal kita xdapat beza sangat klo xteliti gila...

tapi klo setakat nk tgk cite2 xde apa2 beza pon..cuma klo nk tgk mende yng detail gila macam image radiologi, so dia sangat la perlu


teringat kuliah dr aref yang cerita pasal beza  gramophone dengan radio skrang...perbezaan dia same seperti tv lama dgn tv mahal 
skrang


aku pun teringin nak ada tv plasma sebijik..haha..kene tunggu nnt kaya la

1 comments on "television"

Anonymous said...

Like entry last tu kak .. <teringin gak senonye

Post a Comment



 

bila rasa gembira Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal