Sunday, January 30, 2011

kene tipu


salam 'alaik...


pernahkah kamu2 ditipu? mesti la pernahkan??aku pon mesti pernah menipu dan ditipu..alah, tipu sunat...=P


hehe..harini teruk aku kene tipu...tapi memang salah aku kot...


hp aku yang sony tu macam dah buat perangai macam2...lepas kene anta repair dengan jumlah yang mahal, dia makin lama makin sensitif..macam wanita akhir abad...


so, aku dengan rasa meluat dengan perangai mengada2 cik sony, aku pon berhajat ke kedai hp nak trade in hp lame dan beli hp yang lagi bagus


konon2 nak bersiap g kedai telefon, aku baru tahu ada hp fair dekat kuantan...yelah, sekarang ni semua ade fair, fun fair pc fair, ape2 fair..


lepas selongkar satu kedai ke satu kedai, ada la jumpa satu hp yang mmg bagus..yang die tunjuk kat aku mmg top quality punya..memang berminat la aku..lepas tanya harga, dia kata harini promosi...dia bg separuh dari harga asal..


adik aku iqbal tarik aku ke gerai lain..konon2 nak intai ape yang lain jual pulak..sampai satu kedai lain, die jual express music touch screen..mmg cun jugak, cuma aku rasa pelik sebab die nak jual kat aku dengan harga under 300...dan bila aku tgk kotak dia, nampak tulisan2 cina..


lepas round, aku start bincang2 dengan adik aku..dia kata dia xyakin dengan gerai sini, dan dia bg cadangan suruh aku menapak jauh2 ke kedai yang betol2 jual hp. malangnya sebab hujan yang renyai2, dengan angin yang lemah kasar, aku tolak cadangan dia.


last2 aku pergi kedai yang first aku tgk.bila aku nak tgk balik hp yang dia tawar kat aku b4 tuh, dia cakap

Tan : saya xboleh la bagi harga tadi tu...sudah tamat tempoh promosi..satu jam saja..
aku : aiya...saya bukan pergi jauh..pergi amek duit aje...


dia diam lama...macam berfikir..lepas tu die cakap, 


Tan : (bisik) macam ni, saya boleh bagi harga tadi, tapi you janji jgn kecoh2..nanti bos saya marah
aku : ha..ok2...


lepas tu memang Tan tunjuk hp yang ori kat aku..memang cun...tapi masa nak bayar..


Tan : you amek la warna hitam ni..tgk, yang putih ni dah kotor kan..
aku : ok, boleh jugak..cantik jugak
Tan : meh saya tolong cekkan..
dia amek hp tu, konon2 nak cekkan...
Tan : alamak...xada bateri...macam mane ni
aku: ha..ok..nnt saya balik cek


then, baliklah aku...


bila aku bgtau en hafiizh harga hp tu..dia mcam sgt pelik..mcam2 die suruh cek..aku cek ok je...sampai aku rasa naik geram dengan dia...


tapi bila aku cek kamera dia, sesuatu yang pelik berlaku..eh..dia cakap telefon ni bermega pixel, tapi kenapa gambar dia sangat hodoh??


last skali baru aku sedar, bila bukak file manager dia..macam henpon cina punya file manager...


bila aku ingt..memang bodoh la aku..dia tunjuk hp lain, bagi hp lain kat aku....


terbang 400 aku....nak kata rugi xpon..aku rasa mmg hp cina harga dalam 400 kot....


hari ni teruk aku kena perli..
en hafiizh cakap lain kali beli yang CSL lagi bagus..400 tu dah dapat yang super bagus...dan lain kali pergi beli  dengan lelaki tua mcam dia...=P


mak aku perli lagi, hp dia yang rm90 lagi berkualiti...nak msg dgn jwb call je pon...


ayah aku senyum sinis, dia kate nnt dia kesian die bg la 200 sbgai gnti..


last skali hp sony e yang dah over sensitif ni jugak yang akan terus berbakti...aku beli hp konon2 nak ganti mek ni, campur nak kamera yang better sket, tapi malangnya, terbeli yang lagi teruk...




pengajaran:


jangan jadi bodoh mcm aku...beli hp kene tipu..aku biasa dengar org kene tipu...aku rasa dorang ni pelik sbb kene tipu..alih2 jadi kat aku balik..


sayangi lah henpon yang dah lama berjasa..(xpasal2)


lepas ni, nak beli hp jangan beli kat jual2 mcm ni..beli la di kedai yang sepatutnya..ape nama rimau fair ni xleh dipercayai..(aku rasa mereka sume tu mmg dh pakat la)


jangan beli iphone...hek3..tibe2 teringat kat situ sangat la byk iphone yang cun2...harga murah dalam 650 je leh dapat...aku sedang membayangkan, kalaulah aku berduit nak beli iphone tu td, mesti malam ni aku dah nangis basah bantal...


ape2 pon..ni bukan cobaan..ni betol2...
mek sony...sekarang kau masih dihati..huk3

1 comments on "kene tipu"

Suhaila Bahrom on February 3, 2011 at 10:16 PM said...

sebenarnye citer pasal org kene tipu ms hp fair camni dah prnh masuk berita......helah diorg same je....die tunjuk kite hp lain,then amik hp lain isi dlm kotak......smoga mereka sume dapat balasan yg sepatutnye......

Post a Comment



 

bila rasa gembira Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal